close

Song: Go and catch a falling star

    By John Donne


Go and catch a falling star,

Get with child a mandrake root,

Tell me where all past years are,

Or who cleft the devil's foot,

Teach me to hear mermaids singing,

Or to keep off envy's stinging,

And find

What wind

Serves to advance an honest mind.

去去,去捕捉一顆流逝的星,

去去,去叫蔓陀羅花根去妊娠。

告訴我,逝去年華何處追尋,

告訴我,是誰劈開魔鬼的蹄筋。

告訴我怎樣聽懂美人魚的歌聲,

怎樣阻止嫉妒者的毒刺傷人。

告訴我

哪個方向吹來的風,

能教一顆誠實的心,

更受到世人的尊敬。


If thou be'st born to strange sights,

Things invisible to see,

Ride ten thousand days and nights,

Till age snow white hairs on thee,

Thou, when thou return'st, wilt tell me,

All strange wonders that befell thee,

And swear,

No where

Lives a woman true, and fair.

如果天賦異能,你能窺見

凡人肉眼看不到的奇跡。

請你騎馬走一萬個日日夜夜,

直到時間染你頭發如霜如雪。

你歸來將向我一一訴說,

你遭遇到的形形色色。

你最後會發誓賭咒,

世間真沒有人既美又貞潔。


If thou find'st one, let me know,

Such a pilgrimage were sweet;

Yet do not, I would not go,

Though at next door we might meet;

Though she were true, when you met her,

And last, till you write your letter,

Yet she

Will be

False, ere I come, to two, or three.


萬一你找到,來向我報喜。

千裏遠征途,總算有成績。

但切莫太著急,我決不忙著去。

盡管這個人,住在我隔壁。

你見她時,也許有誠意,

但當你剛給她捎個信息,

我還沒有動身去,

兩三個男人,已被她拋棄。

arrow
arrow
    全站熱搜

    陳小小 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()